Jonge kinderen zaaien, verzorgen en oogsten zelf
De stadstuinen van Rotterdamse Munt hebben een variatie aan mooie functies voor stadsgenoten en natuurliefhebbers. Een ‘buitenlokaal’ zijn voor 700 kinderen in de wijk is er hier een van. In 2016 ontstond natuureducatieprogramma ‘Smaak Groeit’ en dat is inmiddels een jaarlijks terugkerend onderdeel. Hier worden scharrelkinderen opgeleid!
“Het is heel belangrijk dat kinderen zich op jonge leeftijd verbinden met wat om hun heen groeit en bloeit, dat is waar de zaadjes voor later geplant worden. Dat is het begin van het ontwikkelen van je liefde voor de aarde, dat is wat we allemaal nodig hebben.”
Dit zegt Nicole, zij is een van de docenten van het Rotterdamse Munt Educatie Team. Tussen mei en september wordt er door dit team natuurles gegeven aan schoolkinderen uit omliggende wijken. Tijdens de natuurlessen in onze stadstuinen worden de stoelen en bureaus verwisseld voor groentevelden, kruidenbakken en de buitenkeuken. Ineens hebben ze er ontelbaar veel klasgenootjes in vorm van insecten en fluitende vogels bij.
Zaailingen & Zintuigen
Elk kind volgt drie lessen welke zijn opgedeeld in thema’s; zaaien, verzorgen en oogsten. In de eerste les planten ze zaailingen van groenteplanten zoals pompoen, ui, knoflook en koolrabi.
“Dit was de mooiste dag van m’n leven!” Deze meeslepende uitroep ving Annemieke op tijdens een van haar lessen. Sinds het ontstaan van het lesprogramma is zij natuurdocent bij Rotterdamse Munt: “Ruiken en proeven is een standaard onderdeel van elke les, daarom doen we altijd een ontdekrondje door de tuin. Ik probeer het ontdekken aan de kinderen over te laten, zonder zelf veel te praten. Want als we tijdens de lessen veel zintuigen aanspreken, beklijven de ervaringen heel sterk. Dat merk ik. Een kind dat nu in groep 5 zit, kon zich nog steeds levendig herinneren dat hij hier kruidenboter had gemaakt in groep 1.”
Foto: Kinderen snijden groenten voor soep
“Dit kruid ruikt naar de soep van mijn oma!”
Verzorgen & Natuurbesef
In les twee worden de gieter, hark en schoffel uit de schuur gehaald. Water geven is een favoriet onderdeel . Dit jaar hielpen de kinderen met weghalen van heermoes en het netjes houden van de muntvakken. Het lijken simpele klusjes maar ze kunnen van enorme waarde zijn voor de kinderen zelf. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat als kinderen op jonge leeftijd de natuur om zich heen ontdekken en onderzoeken, dat zij hierdoor een blijvende verbinding ontwikkelen met hun omgeving. Nicole: “Ik merk dat er veel kinderen zijn die een afstand hebben tot wat zij eten. Hier leren ze dat de bakjes aardbeien in de supermarkt daar niet zómaar terecht komen. Als ze in de tuin bij de aardbeibedden staan, zien ze dat er eerst een bloemetje is, dat later een vrucht wordt. Ze oogsten en proeven deze aardbeien ook.” Gelukkig wordt er heus wel eens een link gelegd met thuis: “Dit kruid ruikt naar de soep van mijn oma!”
Oogsten & smikkelen!
Tijdens de derde les is het tijd om de groentes te oogsten. Onder begeleiding gaan de klassen het veld in om mooie sappige pompoenen te halen. Een belangrijk onderdeel van het proces, want hier wordt een concrete verbinding met het eigen leven van een kind gelegd; door zelf geplante groenten te oogsten en zelf op te eten.
Met de pompoenen en andere ingredienten wordt en een stevige soep gemaakt in de buitenkeuken. Annemieke: “Als het tijd is om te proeven, kan het soms even spannend worden. Als een paar kinderen luidkeels laten weten dat ze de soep niet lusten, volgen er meer. Maar gelukkig werkt dit ook andersom aanstekelijk. Zodra er een paar heerlijk zichtaar zitten te smullen willen andere kinderen dit ook al te graag.”
Kinderactiviteiten
Je kunt bij Rotterdamse Munt ook zelf op ontdekking gaan. Je kunt kiezen uit de Smaak-, Water en Kleine beestjes speurtocht.